Test sněhových řetězů - Autobild 2018
- Home /
- Recenze /
- auto /
- kola /
- příslušenství /
- Test sněhových řetězů - Autobild 2018
Protože v našich klimatických podmínkách nemusí zimní pneumatiky sami o sobě stačit, je vhodné vozit sebou zejména v horských oblastech také sněhové řetězy. Jejich použití může vyžadovat i značka s modrým podkladem. Jaké řetězy zvolit otestoval německý magazín AutoBild, který se soustředil nejen na jízdní vlastnosti, ale také na náročnost instalace a manipulace, což je minimálně stejně důležité.
Obsah
Test probíhal na Mercedesu třídy E s 265 koňmi, pod řetězy se pak nacházely pneumatiky značky Continental, konkrétně TS830P v rozměru 225/55 R16. V kategorii “Instalace a manipulace” byl hodnocen kvalititativní dojem, srozumitelnost návodu, montáž a demontáž, nejvyšší dosažitelné skóre 80 bodů se však žádnému z testovaných produktů dosáhnout nepodařilo. Druhá disciplína - jízdní vlastnosti se oceňovala maximálními 90 body, zde ale výrobky značky Pewag a Rug už této maximální hodnoty dosáhly. Poslední disciplínou byl poměr cena/výkon s maximálními 30 body.
Test sněhových řetězů Autobild 2018:
místo | model | Typ instalace | Jízdní vlastnosti | Instalace a manipulace | Cena/výkon |
1. | Pewag Snox Pro | ocelový kord | 90 | 66 | 21 |
2. | Rud Rud-matic Classic | očka | 90 | 62 | 15 |
3. | Ottinger O-Tec | ocelový kord | 80 | 64 | 21 |
4. | Oberland Kettenstar | očka | 80 | 42 | 18 |
5. | Filmer Super-Grip | ocelový kord | 60 | 46 | 30 |
6. | Thule CS 10 | ocelový kord | 50 | 57 | 24 |
7. | Rud Comfort Centrax | komfortní | 40 | 70 | 15 |
8. | Thule K-Summit | komfortní | 40 | 67 | 9 |
9. | Pewag Ring Automatik | očka | 40 | 54 | 21 |
Typy sněhových řetězů
Snadnost instalace sněžných řetězů bychom mohli skoro považovat za stejně důležitou disciplínu jako jsou jízdní vlastnosti. Z tohoto pohledu jsou na tom nejlépe řetězy v testu označované jako komfortní. Jsou skladovány v celku, stačí je na kolo nasunout z boku a přidělat ke šroubu kola, po několika metrech jízdy se sami dostanou do středu kola. Výhodou je právě ta instalace, nevýhodou mohou být spíše podprůměrné jízdní vlastnosti.
Zlatou střední cestou z hlediska složitosti montáže jsou řetězy s ocelovým kordem, které se napínají sami. Kord se napne přes pneumatiku a zapojí se do konektorů a v posledním kroku se utáhne přes disk pomocí utahováku. Výhodou je, že není potřeba na řetěz najíždět.
Právě najíždění na řetěz vyžaduje klasický typ řetězů s očky. Ten je potřeba na kolo navléknout, popojet a až poté utáhnout a zajistit. Instalace je tak sice složitější, zato ale podle testu poskytují nejlepší jízdní vlastnosti.
Potřebuji řetězy, když mám 4x4?
Pohon všech kol vám jistě pomůže v trakci v případech, kdy se auto pohybuje silou motoru. V případě brzdění vám ale 4x4 nepomůže a zde budou mít auta s řetězy navrch, protože zastaví na ledu či uježděném sněhu mnohem dříve.
Látkové řetězy a další alternativy
Alternativy k sněhovým řetězům přišly cca. před deseti lety, nicméně si dovolím tvrdit, že dnes jsou již přežité. V mnoha starších testech se absolutně propadly, a tak je Autobild v letošním rozstřelu ani nezmiňoval. Jedná se zejména o spreje a textilní řetězy, které sice vynikají instalací, nicméně záběr v extrémních podmínkách příliš nevylepší. Podívat se můžeme například na test ADAC z roku 2011, kde sprej “Snow Grip” skončil na posledním místě s hodnocením nedoporučeno, stejně tak se nedařilo textilním produktům “Auto Sock” (9. místo) a “Rudmatic Snoftspike” (10. místo) s hodnocením “podmíněně doporučeno.” Celkem dobře pak z toho vyšel produkt Michelin Easy Grip, který i když skončil na 8. místě, tak už si vysloužil hodnocení doporučeno, jakožto jediný textilní z testu. I tak je ale vidět, že textil na ledu příliš nefunguje a na předních příčkách skončily standardní produkty z oceli.
Kdy použít sněhové řetězy
Sněhové řetězy použijte, pokud je na silnici souvislá vrstva sněhu či ledu. Pokud je silnice již protažená, řetězy sundejte - hrozí riziko jak poškození řetězů, tak i pneumatik. Maximální rychlost vozu s řetězy by neměla přesáhnout 50km/h. Řetězy patří vždy na hnanou nápravu, u vozů 4x4 pak spíše na zadní, i když úplně ideální by byly řetězy na všech 4 kolech - 80% brzdného účinku totiž vzniká na přední nápravě.
Jaké řetězy pro můj vůz
Sněhové řetězy nejsou univerzální, a tak je potřeba zvolit správnou velikost pro váš rozměr kol. Bohužel české e-shopy na to nejsou úplně připravené. Ideální je tak navštívit konfigurátor výrobce - třeba velmi dobře hodnocené řetězy Pewag jej mají zde. Zde pak buď podle vozu, nebo ideálně podle velikosti pneumatik najdete vhodné modely pro váš vůz.
Nejprodávanější v této kategorii
Diskuze
Napsat komentář
Máte s nějakým výrobkem zkušenosti? Chcete se na něco zeptat? Napište nám komentář.