Recenze: 250 km s e-skatem Backfire Mini

Městská mobilita zažívá boom a kromě všudepřítomných koloběžek jsou zde i další varianty, kterou mohou být i zábavnější - jedním z nich jsou skateboardy na elektřinu. A právě jeden takový, vhodný pro městské použití máme dnes v testu.

Jak název napovídá, Backfire Mini patří k těm skladnějším e-skatům, které si můžete pořídit - jeho délka je prakticky stejná jako běžného skateboardu, má ale daleko větší rozvor kol - v číslech jsou rozměry 79 cm x 22.5 cm, rozvor je rovných 50 cm. Relativně nízká je pak i váha 6kg, a to díky celokarbonovému tělu - dá se s vhodným batohem vcelku pohodlně nosit i na zádech. Karbonové tělo má ale i své nevýhody - jedna z nich je přístup k baterii zeshora, kvůli čemuž se příliš nedoporučuje jezdit s tímto modelem v dešti. Tím druhým je tuhost celé konstrukce. 

Karbonové tělo a jeho specifika

Většina elektrických longboardů s polyuretanovými koly totiž tlumí nerovnosti na vozovce pomocí pružnosti samotné desky - díky tomu nejdou veškeré vibrace vám do kolenou, ale absorbuje je deska. U Backfire Mini toto výrobce řeší gripem s pěnovou podložkou, což funguje dobře na hladkém asfaltu, o něco hůře pak už na klasickém hrubém, kterého je v českých městech bohužel relativně dost. V nižších rychlostech je to ještě relativně snesitelné, nicméně na kostkách nebo zámkové dlažbě se moc dobře neprojedete.

Karbonové tělo navazuje na pěnový griptape

Možná by to bylo možné vyřešit pomocí CloudWheels, bohužel ale toto řešení zvětší kola (z 85 mm na 105mm) a sníží i dojezd. Má to ale i svoje výhody - když už potkáte pěkný asfalt, tak ona tuhost ještě umocňuje longboardový feeling prkna,se kterým lze pěkně utahovat carvingové oblouky - jízdu z kopce si tak opravdu užijete, prkno je díky hluboké konkávě perfektně ovladatelné a zároveň čitelné. Ovladačem si dokážete přibrzďovat a i s relativně povolenými treky jsem se nikdy nesetkal se "Speed wobble", a to se rychlosti z kopce blížily i 40 km/h. Dalším prostředím, kde Backfire Mini vyniká je cyklostezka - díky menším rozměrům je pěkně obratný, a tak se oblouky dají řezat i tam. 

Tvar prkna

Backfire Mini je také jeden z mála s skateboardovým kicktailem, tedy zvedlou patkou prkna. Díky tomu pohodlně sjedete obrubník a s trochou odvahy i přeskočíte menší nerovnosti - ollie by možná také šlo, pokud nemáte strach o karbonové unibody. Zde by se hodila nějaká gumová zarážka, kterou by asi nebyl takový problém dodělat. Každopádně pokud máte ve městě pěkné silnice, tak je tam Backfire Mini ideálním společníkem. Pokud ne, tak cesta vyžaduje trochu více plánování, případně omezení rychlosti. 

Baterie je umístěná z horní strany skateboardu

Maximální rychlost a dojezd

Nejčastějším dotazem, který s Backfire Mini dostávám, je rychlost. Ta maximální je opravdu vysoká, a to nejen v kontextu elektrických koloběžek. Z Backfire Mini jde vyždímat 42km/h, a to nejen z kopce, ale i na rovině v režimu Turbo. To je úctihodná rychlost, nicméně na rovinu, na takto malém prkně už poměrně nepříjemná. Na hezkém asfaltu se nejčastěji pohybuji v rozmezí 30 - 35 km/h, které Backfire Mini překvapivě dokáže vyvinout i do docela prudkého kopce. Udávaný dojezd 15 - 18 km je poměrně reálný, i když tedy kopcovitý terén projetý na plný plyn v režimu Turbo si několik kilometrů z dojezdu také ještě ukrojí navíc. V eko režimu ale prkno možná zvládne i více, což jsem popravdě nezkoušel - akcelerace na plný plyn je opravdu návyková a dělá radost, a tak jízda na spotřeba mi moc nedává smysl. Výhodou je, že i po vybití baterie se dá s trochou snahy jet s odrážením a případně z kopce i něco do baterie zpátky narekuperovat. 

Kicktail umožňuje sjetí obrubníků a snadné zdolávání překážek

Ovladač

Skvělou vlastností Backfiru jsou jejich ovladače - ty umožňují skvělé dávkovat plyn, zobrazují všechny důležité informace a zároveň je lze skvěle ovládat poslepu. U ostatních značek mi nevyhovovalo několik věcí - první z nich je přechod z brzdy do zpátečky (Boosted,...), který mi je na prkně nepříjemný. Druhým je pak příliš složité přepínání režimů (Exway,..). Na ovladači jsou jen tři tlačítka - jedno na zapnutí, druhé na přepnutí režimu z Eko na Sport a třetí na aktivaci Turbo režimu. Tím, že je turbo režim omezen pouze na 30 sekund jej nelze stejným tlačítkem deaktivovat, a to je vlastně dobře - ve vyšších rychlostech se opravdu nestíháte koukat na ovladač, a tak můžete turbo tlačítko mačkat, když jej zrovna potřebujete - pokud je turbo mód dostupný, tak se aktivuje. Popravdě se mi zdá, že v závislosti na počasí vydrží turbo i déle než těch půl minuty, nicméně ověřeno to nemám - sledovat to během jízdy je opravdu nebezpečné.

Motory, umístěné v zadních kolech, chladící mřížka baterií a tlačítko na zapnutí skateboardu

Co by mohlo být vyřešeno lépe je přepínání směrů - za celou dobu používání se mi ani jednou nestalo, že bych potřeboval zpátečku, co se mi ale stalo několikrát je přepnutý směr omylem. Když na prkno naskočíte a čekáte, že pojede dopředu, ale ono jede zpátky, tak je to velmi nepříjemné a upřímně jsem několikrát přemýšlel, že bych tlačítko nějakým způsobem zalepil.  Ovladač má displej, na kterém vidíte aktuálně ujeté kilometry (trip), celkový nájezd prkna, zvolený režim a velkými písmeny vyvedenou aktuální rychlost. Ovladač je svým způsobem dělaný spíše do pravé ruky, v levé jej máte displejem dolů. Jak už jsem ale zmínil několikrát výše, koukat na displej během jízdy nelze moc doporučit. Backfire má i vlastní aplikaci, avšak prakticky neposkytuje žádné výhody oproti ovladači, a tak bych ji úplně nedoporučoval. Na tracking jízdy jsou tu ale jiné aplikace, díky kterým lze maximální rychlost a další údaje také sledovat. 

Ovladač Backfire Mini

Závěr

Backfire Mini je skvělým vstupem do světa e-skateboardingu. Za cenu 600USD (cca. 13 tisíc korun) těžko seženete lepší prkno, navíc Backfire je proslulý svou skvělou zákaznickou podporou a prkna posílá s již zaplacenými celními a poštovními poplatky, takže cena je finální. Za 250 km jsem s prknem neměl nejmenší problém a nebál bych se jej doporučit jak začátečníkům, tak i pokročilejším jezdcům - půjčoval jsem jej několika kamarádům, kteří mají dlouholeté zkušenosti se skateboardingem a longboardingem a ani jednou jsem neslyšel větu “škoda že to nejede rychleji.” I prvotní akcelerace vykouzlila úsměv na tváři bez výhrady každému, kdo si ji zkusil. Jedinou nevýhodou je tak pro mě tuhost celého prkna, která je sice skvělá na hladké silnici, nicméně pro každodenní použití na horších silnicích poměrně limitující. I to je důvod, proč bych přemýšlel o druhém větším prkně s větší pružností. 

Autor: , Publikováno: 19.09.2021

Celkové hodnocení produktu Backfire Mini redakcí Který.cz
95%

Nejprodávanější v této kategorii


Diskuze


Napsat komentář

Máte s nějakým výrobkem zkušenosti? Chcete se na něco zeptat? Napište nám komentář.