Recenze: Kaboo Mantis 10 Plus - elektrická koloběžka, která hledá vaše limity

Když se řekne elektrická koloběžka, většina lidí si vybaví různé sdílené stroje, které se povalují po ulicích ve větších městech. Ty většinou bývají značně opotřebované, ne příliš rychlé a také neodpružené, takže pohyb s nimi třeba v Praze, kde je velká část města vydlážděna kostkami, je velmi nepříjemný. Pokud to tedy s městskou mobilitou myslíte vážně, je potřeba se poohlédnout po něčem pohodlnějším - a takovou alternativou je třeba dnes testovaná Kaabo Mantis 10 Plus.

Kde koupit Kaabo Mantis 10 Plus CZ EDITION?


Plně odpružená koloběžka je i na kostkách použitelná bez obtíží a i když jsou v portfoliu značky i vyloženě offroadové modely, tak i Mantis si s lesní cestou bez problému poradí. Jejím hlavním tahákem jsou motory - ty mají výkon 1000W a najdeme je v obou kolech. Motory jsou odpojitelné, a to zejména proto, aby bylo možné přepnout do režimu, kdy koloběžka jede maximálně 25 km/h a má maximální výkon 1000W. To je totiž zákonný požadavek proto, aby bylo možné se s koloběžkou pohybovat po silnicích, cyklopruzích a cyklostezkách. Pokud by byla koloběžka výkonnější, vztahovala by se na ni pravidla pro motocykly, včetně homologace, směrových signálů, STK, pojištění atd. V praxi si moc nedovedu představit, jak by se výkon a maximální rychlost prokazovala, ale to je na jinou debatu. 

Faktem je ale to, že 25km/h se na odpružené a velmi robustní koloběžce zdá jako rychlost celkem nízká. A to nejen na silnici, ale i v lehkém terénu. Po lehkém oťukání se s koloběžkou není problém jet i na lesních cestách přes 30km/h, jediné, co bych v tomto případě docenil by byla širší řidítka - řízení je do vyšších rychlostí zbytečně strmé a citlivé. Zároveň je potřeba si zvyknout na průběh brzd - na páčkách se kombinuje mechanická semi-hydraulická brzda s rekuperační motorovou brzdou, která se ale alespoň podle mého testování připojuje až při brzdění z vyšších rychlostí. Výsledkem je to, že z vyšší rychlosti zpomalíte poměrně rychle na cca. 15 km/h, ale dobrždění do úplného zastavení pak trvá o něco déle než byste čekali a je potřeba na brzdách trochu přitvrdit a zároveň být citlivý, protože brzdění pouze kotouči má větší sklony k zablokování kol. K tomu by mělo pomáhat E-ABS, jehož zásah jsem ale na nezpevněných cestách v nižších rychlostech nezaznamenal. Tak jako všude, i zde platí, že je potřeba si vyzkoušet schopnosti stroje postupně a ideálně s chrániči. 

Jízdní video v terénu s rychlostními daty

Maximální rychlost koloběžky je totiž 60km/h, do kterých se koloběžka s plnou baterkou rozjíždí velmi ochotně. S mými 75kg a batohem se jim dokázala přiblížit i do velmi prudkého kopce a pokud by to bylo legální, tak by v městském provozu zdržovala auta spíš vás než vy je. Její hlavní výhodou ale bylo alespoň pro mě možnost pohybovat se mimo silnice po lesních cestách a cyklostezkách. Tam je koloběžka jako doma, offroadové pneumatiky se krásně zakousávají do podkladu a není tam provoz, tudíž se tam dovedete se tam pohybovat velmi rychle a efektivně. Má to ale také své limity - 10” kola jsou sice velká, ale přeci jen to není horské kolo. Šotolinová či štěrková cesta je ideálním útočištěm, jízda přes kořeny je ale už trochu krkolomná - na to jsou tu jiné modely, třeba z modelové řady Wolf. Každopádně i tak je to stroj velmi všestranný - pro dojíždění do práce v rámci města si ji i v ČR dovedu představit pro celoroční použití. Je vybavena funkčními blatníky a světly - ta jsem ale musel chvíli hledat. Koloběžka sice svítí efektně modře na zem, nicméně alespoň přední světla by si zasloužila být vyřešena ve výšce řidítek. Místo toho jsou umístěny v těle koloběžky a nejsou nikterak velká, čemuž odpovídá i světelný výkon. Na opatrnou jízdu ve tmě po osvětleném městě to stačí, nicméně montáž přídavného světla na řidítka by byla určitě jedna z věcí, kterou bych při nákupu koloběžky řešil. 

Baterie má kapacitu 1470Wh a rychlonabíječka není součástí balení. To znamená pouze 2A nabíjení a tedy cca. 12 hodin do plné kapacity. Pokud je tedy nabíjení prioritou, je dostupná ještě 4A+2A nabíječka, která dobu zkrátí na polovinu. Kapacita baterie by vám v ekorežimu s použitím jednoho motoru měla vydržet na 90km dojezdu. Na rovinu si ale nedovedu představit, že bych něco takového zkoušel. Jízda v ekorežimu není nikterak zábavná a ve výsledku ani pohodlná, hlavní předností koloběžky je skvělá akcelerace, kterou je škoda nevyužívat a kterou si užijete nejvíce právě při plně nabité baterii. Stav nabití baterie a jeho sledování je pak další kapitolou - na levé straně řidítek najdete voltmetr, na pravé pak displej s ukazatelem stavu baterky. Ten ale pravěpodobně spoléhá jen a pouze na voltmetr, protože při přidání plynu dokáže spadnout stav nabití na jednu čárku z pěti a při jízdě z kopce pak zase zpět na plný stav. Podle napětí baterie jsem se při svých cca. 15 km vyjížďkách na plný plyn dostal na cca. polovinu baterie, nicméně jsou to spíše orientační čísla - při 30 kg váhy koloběžky bych se s nedojetím do cíle opravdu potýkat nechtěl. A to je vlastně další aspekt, který je třeba vzít v úvahu - váha koloběžky je značná a vyšší obrubníky či shody jsou problematické a na denní bázi bych je s koloběžkou překonávat asi nechtěl. 

Pro srovnání velikosti - vlevo Xiaomi Mi Pro 2, vpravo Kaabo Mantis 10 Plus

Závěr

Kaabo Mantis 10 Plus je skvělý a zábavný stroj, u kterého se trochu zdráhám použít pojem koloběžka. Kdyby měl silniční homologaci, tak by jej bylo bez nadsázky považovat za alternativu skútru. Zrychlení i dojezd na to má, navíc je tichá a poradí si i s lesní cestou. Otázkou pak zůstává, pro koho je určená - pro městské popojíždění je celkem těžká a možná až zbytečně výkonná, její hlavní potenciál si užijete spíše ve volném čase mimo silnice, kde můžete zkoušet její i své limity. Mě se ale v menším městě velmi osvědčila i na dojíždění po lesních a polních cestách, kde je jízda zábavná, bezpečná a jako bonus se vyhnete provozu. Její zrychlení vás bude bavit opravdu dlouho a zábavné je hledat i její limity v terénu díky velkým kolům s terénním vzorkem. A navíc její cena rozhodně unese i srovnání s konkurencí - v této výkonové třídě patří k těm levnějším kouskům a rozhodně to není vidět na jejím zpracování - což u stroje, který dovede jet i 60km/h je jistě stěžejní parametr.

Autor: , Publikováno: 01.12.2021

Celkové hodnocení produktu Kaabo Mantis 10 Plus CZ EDITION redakcí Který.cz
95%

Nejprodávanější v této kategorii


Diskuze


Napsat komentář

Máte s nějakým výrobkem zkušenosti? Chcete se na něco zeptat? Napište nám komentář.