Autosedačka je jednou z prvních věcí, které byste měli pořídit ještě před porodem, jelikož ji budete potřebovat už při odchodu z porodnice. Používání autosedačky je zákonem stanoveno a slouží k ochraně děťátka před následky dopravních nehod.
Nejprodávanější v kategorii
Typy autosedaček
Sedačky lze v automobilu připevnit třemi způsoby:
- pomocí klasického tříbodového bezpečnostního pásu
- pomocí základny, která se přichytí tříbodovým bezpečnostním pásem
- pomocí isofixové základny, která se „zacvakne“ do konektorů v automobilu
Děťátko je v sedačce většinou připoutáno buď 3-bodovým nebo 5-bodovým bezpečnostním pásem.
Dítě by mělo v autě používat sedačky až do 12 let, zpravidla se jedná o 2-3 autosedačky za život dítěte. Dělení sedaček do jednotlivých kategorií je čím dál složitější. V současnosti jsou platné dvě směrnice upravující kritéria pro homologaci autosedaček. Dřívější norma ECE R44/04 je v platnosti od cca osmdesátých let. Podle této normy jsou sedačky děleny do hmotnostních skupin. Sedačky homologované dle této normy poznáte podle oranžových štítků, na kterých je uvedeno ECE R44. Tato norma je však postupně nahrazována normou i-Size (ECE R 129). Přesný termín ukončení platnosti směrnice ECE R44/04 zatím není znám.
Norma I-Size
I-Size je nová norma pro zvýšení bezpečnosti dětí v autosedačkách. V platnosti je od července 2013. Díky této normě by měla být prodloužena doba cestování v poloze proti směru jízdy. Dále by měli být nahrazeny sedačky, které jsou upevňovány bezpečnostním pásem vozidla a nahrazeny sedačkami, které se upevňují pomocí Isofix základny. Tím by mělo dojít ke zvýšení bezpečnosti, jelikož dojde ke snížení pravděpodobnosti nesprávné manipulace. V současnosti se jedná o nejvyšší bezpečnostní standard v Evropě.
Co tato norma tedy přesně upravuje?
- Dětské autosedačky určené pro děti do 15 měsíců musí být vybaveny uchycujícím systémem Isofix a musí být upevňovány proti směru jízdy. Díky tomuto opatření je poskytnuta miminku lepší ochrana hlavy a krku v případě čelního a bočního nárazu. Právě systém Isofix zabraňuje chybnému instalování a uchycení autosedačky.
- Sedačky se v normě i-Size nově dělí podle výšky dítěte a ne dle hmotnosti, jak tomu bylo doposud.
- Autosedačky musí být vybaveny ochranou proti bočnímu nárazu
Dělení autosedaček dle ECE skupin( dřívější dělení dle normy ECE R44/04)
ECE skupina 0- autosedačky určené pro děti maximální hmotnosti 10 kg, odpovídá přibližně 0-9 měsíců
ECE skupina 0+ autosedačky určené pro děti maximální hmotnosti 13 kg, odpovídá přibližně 0-12 měsíců
ECE skupina I autosedačka určená pro děti v rozmezí 9-18 kg, odpovídá přibližně věku od 9 měsíců až do 4 let
ECE skupina II autosedačka určená pro děti v rozmezí 15-25 kg, odpovídá přibližně věku od 3 do 6 let
ECE skupina III autosedačka určená pro děti v rozmezí 22-36 kg, odpovídá přibližně věku 6-12 let nebo do výšky 150 cm
ECE skupina II,III autosedačka určená pro děti v rozmezí 15-36 kg, odpovídá přibližně věku od 3 do 12 let
ECE skupina I,II,III autosedačka určená pro děti v rozmezí 9-36 kg, odpovídá přibližně věku od 9 měsíců do 12 let
Kategorie jednotlivě
ECE skupina 0
V této kategorii naleznete autosedačky pro novorozence, které dítěti umožňují cestování v pololeže. Sedačky jsou vždy uchycovány proti směru jízdy nebo kolmo ke směru jízdy. Nejedná se o úplně početnou skupiny co se výběru týče, běžnější je koupě sedaček z kategorie 0+.
ECE skupina 0+
Autosedačky z této kategorie jsou vždy navíc vybaveny o rukojeť, která usnadňuje veškerou manipulaci se sedačkou. Často se setkáme i s označením vajíčko či skořepina. Sedačka musí být uchycena proti směru jízdy buď tříbodovým bezpečnostním pásem, nebo s užitím základny. Mimo automobil lze sedačku použít i k pohoupání miminka.
ECE skupina I
Pro přechod na sedačky z této kategorie je nezbytnou podmínkou to, že děťátko již samo sedí. I u těchto sedaček je nezbytností opora ze všech stran. Autosedačky se umisťují na zadní sedadlo ve směru jízdy. Připevnění autosedačky je prováděno buď tříbodovým bezpečnostním pásem nebo pomocí Isofix základny. Děťátko připoutáte 5-bodovým bezpečnostním pásem nebo s užitím předního pultíku.
ECE skupina II
V této kategorii není velký výběr sedaček a výrobci není moc zastoupena.
ECE skupina III
V této kategorii není velký výběr sedaček a výrobci není moc zastoupena. Jedná se spíše o zvýšená sedadla, která jsou složena z opěrky hlavy, zad a podsedáku.
ECE skupina II, III
V této kategorii naleznete sedačky kombinující některé z předchozích skupin autosedaček a sedačkám sem spadajícím se říká „rostoucí sedačky“. Zpravidla se jedná o autosedačky, které mají některé prvky přídavné, nebo odnímatelné a vyhovují díky tomu širšímu okruhu dětí .U těchto autosedaček již nebývá zvykem, aby měly vlastní pásy. Většinou je dítě připoutáno 3-bodovým bezpečnostním pásem automobilu včetně autosedačky. Je-li autosedačka vybavena Isofix základnou, sedačka je do ní zpravidla nacvaknuta a připoutání probíhá bezpečnostním pásem automobilu. Rozhodně doporučujeme i v této kategorii volit polohovatelné autosedačky, ideální s možností nastavení opěrky zad. U některých autosedaček je možné nastavit i šířku v ramenou.
ECE skupina I, II, III
V této kategorii naleznete sedačky kombinující některé z předchozích kategorií a sedačkám sem spadajícím se říká „rostoucí sedačky“. Zpravidla se jedná o autosedačky, které mají některé prvky přídavné, nebo odnímatelné a vyhovují díky tomu širšímu okruhu dětí. Jedná se o jednu z nejoblíbenějších kategorií autosedaček, jelikož dochází k úspoře financí z důvodu „vynechání“ jedné autosedačky. V dnešní době už tyto sedačky naplňují veškeré bezpečnostní parametry a zároveň zaručují pohodlí pro dítě. Sedačky jsou buď vybaveny vlastním pásem, který později můžete odendat, nebo předním pultíkem bez pásů.
Nové dělení autosedaček dle výšky dítěte (norma i-Size, ECE R 129)
i-Size 40–83 cm
Do této kategorie řadíme tzv. vajíčka. Odpovídá váhovému zařazení 0-13 kg.
i-Size 76-105 cm
Sedačky „prostřední velikosti“. Odpovídá váhovému zařazení 9-18 kg.
i-Size 100-150 cm
Sedačky třetí kategorie. Váhově odpovídají zařazení 15-36 kg.
Čím se tedy při výběru dětské autosedačky řídit?
Velikost dítěte
Při výběru té správné sedačky pro vaše děťátko je rozhodujícím parametrem hmotnost, ale i výška dítěte. Většina rodičů jako první nosič volí sedačky z kategorie 0+, jelikož vydrží na delší dobu - cca do 13kg dítěte. Autosedačky z kategorie 0- nejsou tak oblíbené, ani nabídka není nikterak velká. Pokud se tedy rozhodnete „ušetřit“ a vynechat nejmenší varianty skořepin, doporučujeme o to důkladnější výběr sedačky z kategorie 0+. Příliš velká sedačka není ideální, jelikož novorozence nedokáže udržet na správném místě a zaručit mu 100% bezpečí. Vybírejte tedy takové sedačky, které mají opravdu kvalitně zpracovanou novorozeneckou vložku. Ta by měla držet tělíčko v ideální poloze pro uvolnění dýchacích cest a zároveň musí obepínat hlavičku a ramínka. Díky novorozenecké vložce miminko vlastně více leží než po odebrání vložky. Tyto sedačky jsou v autě instalovány proti směru jízdy a doporučujeme tuto polohu pro dítě co nejdéle. Je však nutné pohlídat výšku dítěte a hmotnost a v okamžiku, že hlavička dosahuje horního okraje sedačky, je nutné přejít na větší autosedačku. Dříve tuto výměnu nedoporučujeme už kvůli správnému vývoji krční páteře.
Bezpečnost a bezpečnostní prvky
Všechny autosedačky jsou vystaveny přísným testům co se bezpečnosti týče. Doporučujeme vždy pročítat recenze z této oblasti. Testování sedaček probíhá při čelním a bočním nárazu. Proto zajisté oceníte sedačky, které jsou vybaveny více bezpečnostními prvky. Většina autosedaček je vybavena například přídavnou ochranou proti bočnímu nárazu (což je u novějších sedaček podmínkou normy iSize), skořepinou pohlcující energii z nárazu apod.
Kupujte vždy nové autosedačky!
Rozhodně se vyhněte nákupu použitých sedaček. Nikdy nevíte v jakém skutečném stavu sedačka je. I když z venku může vypadat krásně a čistě, neznamená to, že nedošlo k poškození při autonehodě. Bohužel některá drobná poškození nelze na první pohled vidět a rozhodně vám to za ušetřené peníze nestojí.
S tím jde v ruku v ruce i nutnost výměny autosedačky po dopravní nehodě. Vždy doporučujeme výměnu sedačky za novou a to i v okamžiku, že dítě v sedačce zrovna nesedělo, nebo se jednalo o nehodu, která se bezprostředně netýkala prostoru kolem autosedačky. Při nárazu je totiž sedačka vystavena opravdu silné energii a i když to na první pohled nevypadá, bezpečnostní prvky sedačky jsou zaktivovány a příště by již nemuseli plnit funkci naplno.
Nedoporučujeme ani sedačky od známých nebo rodinných příslušníků. Většina autosedaček má omezenou dobu, po kterou by měla být sedačka používána. Na trhu je jen pár nosičů, které jsou určeny pro užívání například po dobu deseti let a tím i pro více dětí. Většina sedaček má však „trvanlivost“ kolem 5 let.
Kontrolujte štítky na sedačkách
Kontrola štítků je naprostou nutností. Díky tomu si ověříte, zda byla sedačka homologována, což je povinností pro uvedení sedačky na trh. Na zadní straně sedačky by se měl nacházet oranžový štítek, na kterém by mělo být uvedena buď norma R44-04, případně R44-03. V ideálním případě zde naleznete štítek s normou R 129, díky tomu budete vědět, že autosedačka prošla nejpřísnější normou i-Size.
Na štítku si všímejte i zmiňovaného data výroby. Vzhledem k maximální době užívání sedačky dané výrobcem se jedná o důležitý parametr. Bohužel sedačky jsou vyrobeny z materiálů, které působením času snižují svou kvalitu, a proto doporučujeme si ověřit, kdy byla vámi zakoupená sedačka(případně i isofixová základna) vyrobena.
ISOFIX základna nebo připoutání bezpečnostním pásem?
Pokud vlastníte auto s konektory pro isofix systémy autosedaček, rozhodně doporučujeme zainvestovat do sedačky se základnou. Jedná se o stabilní možnost připevnění sedačky, která eliminuje možnost nesprávného uchycení a zároveň se jedná o velmi pohodlnou variantu. Základnu jednou správně připevníte a sedačku vždy pouze nacvaknete. Většina základen je vybavena barevnými indikátory správného namontování, některé i se zvukovým signálem. V případě, že zvolíte autosedačku s isofixovou základnou je nutné ověřit, zda se jedná o univerzální variantu. Pokud tomu tak není, je nutné ověřit si kompatibilitu s vaším automobilem na stránkách výrobce sedaček. Spousta isofixových základen je vybavena i podpěrnou nohu, která zabraňuje aby sedačky při nárazu nespadly do mezery mezi sedadly a nedocházelo k jakékoli rotaci. Bohužel to, že je vaše auto vybaveno konektory pro isofix, neznamená to, že je kompatibilní se všemi sedačkami.
Při výběru sedačky s isofixovou základnou je vhodné popřemýšlet už i o nástupnické autosedačce. Mnoho základen jde totiž použít i s větší sedačkou od stejného výrobce. Volbou výrobce můžete tedy do budoucna ušetřit za tento kousek. U některých výrobců najdeme isofixovou základnu jako součást balení.
Pokud zvolíte variantu připevnění klasickým bezpečnostním pásem je nutné si ověřit zda má sedačka viditelně vyznačené úchytky pro provlečení bezpečnostního pásu. Některé sedačky mají trošku nestandardní způsob uchycení sedačky a proto vždy doporučujeme pročtení návodu k obsluze. V testech jsme objevili i pár autosedaček, které vyžadují opravdu dlouhý bezpečnostní pás. Problém pak může nastat v tom, že budete muset sedačku různě naklánět, aby bylo možné ji připoutat. V ten okamžik dochází k nepříjemným otřesům sedačky a naklánění miminka a nelze připoutání prakticky provést se spícím děťátkem uvnitř. Bohužel některé sedačky, které jsou připevňovány tímto způsobem nedopadli v našich testech dobře co se týče jejich stability v automobilu.
Škodlivé látky
Věnujte čas pročtení recenzí a testů na vámi zvolenou sedačku. Bohužel není výjimkou, že spousta dětských autosedaček v testech neobstojí právě na zmiňované škodlivé látky. Jedná se o sedačky, které jsou sice schválené jako bezpečné a splňují veškerá kritéria pro uvedení na trh avšak parametry měření jsou nastaveny opravdu přísně, což je zrovna v této kategorii nezbytné. V našich recenzích sedaček na škodliviny upozorňujeme. V sedačkách často nalezneme ftaláty, různé zpomalovače hoření a polycyklické aromatické uhlovodíky.
Ergonomie autosedačky
Sklon a prostornost autosedačky jsou dalším důležitým aspektem při výběru. Bohužel v testu jsme objevili pár sedaček, které pro novorozence nejsou úplně ideální variantu vzhledem ke sklonu zad. Je tedy nutné si nechat v této oblasti poradit. Pokud vám to finance dovolí a sedačku budete používat denně, doporučujeme zainvestovat do sedaček s možností polohování v automobilu.
Rozhodně se zajímejte, zda bude mít vaše dítě dostatek prostoru pro nožičky a dobrý výhled ze sedačky ven. Určitě to vám i vašemu miminka zpříjemní nejednu cestu.
Ergonomická rukojeť je dalším příjemným bonusem mnoha sedaček, která vám usnadní manipulaci a přenášení sedačky.
Hmotnost autosedačky
Váha samotné autosedačky není sice hlavním kritériem výběru, ale nižší hmotnost autosedačky oceníte s přibývající váhou vašeho miminka.
Kompatibilita, příslušenství a doplňkové vybavení
Autosedačky z kategorie 0+ jsou běžně používány i s podvozkem kočárku. Při koupi těchto dvou produktů je nutno ověřit jejich kompatibilitu, případně zda existuje adaptér pro uchycení vajíčka.
Na trhu nalezneme i několik autosedaček, které sice nejsou homologované na polohování v automobilu, ale mají tuto možnost na podvozku kočárku. Získáte díky tomu prostornější korbičku a lepší prostor pro vaše děťátko. Doporučujeme však, aby vaše miminko v takovémto kočárku netrávilo přespříliš času. Přeci jen dlouhé pobyty v autosedačce nejsou pro vývoj zad a svalstva ideální variantou.
Lákadlem při výběru autosedačky je i příslušenství, které nalezneme jako součást balení, ale i doplňkové vybavení, které si můžeme dokoupit.
Za nás rozhodně doporučujeme vybírat sedačky s kvalitní novorozeneckou vložkou, kterou byste měli užívat alespoň do 3 měsíců věku miminka. Tato vložka by měla být kvalitně vyztužena a zároveň by měla být z příjemného materiálu.
Doporučujeme dále vybírat autosedačky s integrovanou sluneční stříškou s ochranným faktorem. Vždy upřednostňujte clonky, které nejsou připnuté k rukojeti, jelikož takové vám nabízí větší variabilnost při přenášení, ale i v automobilu, kde je poloha rukojeti daná.
Zajímejte se i o snadnost nastavování délky popruhů, zda je nutné miminko vyndávat ze sedačky, ale i materiál popruhů. Ideálním řešením jsou sedačky, u kterých se nastavuje zároveň hlavová opěrka a délka popruhů. Příjemným bonusem bývá možnost uchycení popruhů na stranách autosedačky a tím usnadnění vkládání miminka.
Autosedačky do 1 roku
Model Rok testování Isofix Verdikt ADAC Bezpečnost Obsluha Ergonomie Škodlivé látky Zpracování a údržba Velikost těla v cm Velikost těla hmotnost BESAFE iZi Go Modular i-Size 2016 ne od 40 do 75 cm BESAFE iZi Go Modular i-Size + i-Size base 2016 ano od 40 do 75 cm Maxi-Cosi Rock 2018 ne od 45 do 75 cm Maxi-Cosi Rock + Maxi Cosi FamilyFix 2018 ano od 45 do 75 cm STOKKE iZi Go Modular + iZi Modular iSize Base 2017 ano od 40 do 75 cm do 13 kg STOKKE iZi Go Modular 2017 ne od 40 do 75 cm do 13 kg JOOLZ iZi Go Modular 2017 ne od 40 do 75 cm do 13 kg JOOLZ iZi Go Modular + iZi Modular iSize Base 2017 ano od 40 do 75 cm do 13 kg
Autosedačky do 1,5 roku
Autosedačky do 4 let
Model | Rok testování | Isofix | Verdikt ADAC | Bezpečnost | Obsluha | Ergonomie | Škodlivé látky | Zpracování a údržba | Velikost těla v cm | Velikost těla hmotnost |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
BESAFE iZi Kid X2 i-Size | 2016 | ano | od 61 do 105 cm | |||||||
BESAFE iZi Modular i-Size + i-Size base | 2016 | ano | od 61 do 105 cm | |||||||
Britax Römer Dualfix i-Size | 2018 | ano | od 40 do 105 cm | |||||||
Britax Römer Dualfix M i-Size | 2018 | ano | od 61 do 105 cm | |||||||
Britax Römer King II | 2016 | ne | od 9 do 18 kg | |||||||
Britax Römer King II ATS | 2015 | ne | od 9 do 18 kg | |||||||
Britax Römer King II LS | 2015 | ne | od 9 do 18 kg | |||||||
Britax Römer Swingfix i-Size | 2018 | ano | od 40 do 105 cm | |||||||
Britax Römer Swingfix M i-Size | 2018 | ano | od 61 do 105 cm | |||||||
Britax Römer Trifix 2 i-Size | 2018 | ano | od 76 do 105 cm | |||||||
CONCORD Reverso PLUS | 2016 | ano | od 40 do 105 cm | |||||||
CYBEX Sirona M2 i-Size | 2016 | ano | od 45 do 105 cm | |||||||
CYBEX Sirona S i-Size | 2018 | ano | od 45 do 105 cm | |||||||
GB Vaya i-Size | 2017 | ano | od 45 do 105 cm | do 18 kg | ||||||
KIDDY Phoenixfix 3 | 2016 | ano | od 9 do 18 kg | |||||||
KLIPPAN Kiss 2 Plus | 2017 | ano | do 18 kg | |||||||
Maxi-Cosi 2wayPearl | 2015 | ano | od 67 do 105 cm | |||||||
Maxi-Cosi Axissfix | 2015 | ano | od 61 do 105 cm | |||||||
Maxi-Cosi Axissfix Air | 2018 | ano | od 61 do 105 cm | |||||||
Maxi-Cosi Axissfix Plus | 2017 | ano | od 45 do 105 cm | do 18 kg | ||||||
Maxi-Cosi Pearl One i-Size + Familyfix One i-Size | 2018 | ano | od 67 do 105 cm | |||||||
Maxi-Cosi Tobi | 2015 | ne | od 9 do 18 kg | |||||||
NUNA Rebl Plus | 2017 | ano | od 40 do 105 cm | do 18 kg | ||||||
RECARO Optiafix | 2016 | ano | od 9 do 18 kg | |||||||
RECARO Zero.1 | 2016 | ano | do 18 kg | |||||||
RECARO Zero.1 Elite | 2017 | ano | od 40 do 105 cm | do 18 kg | ||||||
RECARO Zero.1 i-Size | 2017 | ano | od 40 do 105 cm | do 18 kg | ||||||
Chicco Around U i-Size | 2018 | ano | od 40 do 105 cm | |||||||
Chicco Oasys 1 Evo Isofix | 2016 | ano | od 9 do 18 kg | |||||||
Hauck Varioguard Plus | 2016 | ano | do 18 kg | |||||||
JOIE i-Anchor Advance (i-Size + isofix) | 2016 | ano | od 40 do 105 cm | |||||||
JOIE Spin 360 (Isofix) | 2017 | ano | do 18 kg | |||||||
Maxi-Cosi Rubi XP | 2016 | ne | od 9 do 18 kg | |||||||
PEG PEREGO Viaggio 1 Duo-fix K TT (Isofix) | 2015 | ano | od 9 do 18 kg | |||||||
TAKATA Midi i-Size Plus + i-Size base Plus (Isofix) | 2017 | ano | od 40 do 105 cm | do 18 kg | ||||||
CAM Gara 0.1 | 2015 | ne | do 18 kg | |||||||
Chicco Cosmos | 2018 | ne | do 18 kg | |||||||
CONCORD Ultimax i-Size | 2018 | ano | od 40 do 105 cm | |||||||
HAUCK Varioguard (Isofix) | 2015 | ano | do 18 kg | |||||||
Jané Gravity | 2018 | ano | od 40 do 105 cm | |||||||
KIWY SF01 Q-Fix (Isofix) | 2016 | ano | do 18 kg | |||||||
NUNA Rebl (i-Size + isofix) | 2016 | ano | od 40 do 105 cm | |||||||
Osann Fox | 2018 | ano | do 18 kg |
Autosedačky do 7 let
Model | Rok testování | Isofix | Verdikt ADAC | Bezpečnost | Obsluha | Ergonomie | Škodlivé látky | Zpracování a údržba | Velikost těla v cm | Velikost těla hmotnost |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
AXKID Wolmax | 2017 | ne | od 9 do 25 kg | |||||||
CHICCO Seat-up 012 (Isofix) | 2016 | ano | do 25 kg | |||||||
DIONO Radian 5 | 2016 | ne | do 25 kg |
Autosedačky do 12 let


Kateřina Chomátová
17.11.2020Dobrý den, vzhledem ke třem takto malým dětem je asi skutečně vhodné zvážit výměnu automobilu. Všechny Vaše děti ještě pár let budou využívat prostorově náročnější autosedačky a tak u automobilů pouze s jednou zadní řadou bude třeba, aby jeden z rodičů jezdil na zadním sedadle mezi dvěmi autosedačkami a jednu autosedačku budete muset, jak píšete, umístit na sedadlo přední. Pokud máte možnost zakoupit jiný automobil, pak přichází v úvahu Citroen Berlingo (respektive Peugeot Rifter), případně levnější Dacii Lodgy. U všech zmíněných lze připlatit za třetí řadu sedadel. Citroen a Peugeot mají ale v základu tři Isofixy. Z dražších automobilů pak přichází v úvahu například VW Transporter, Škoda Kodiaq a další. Pro novorozence aktuálně doporučuji autosedačku Britax Römer Baby Safe 2, ideálně s isofixovou základnou (máte-li ve stávajícím autě isofix konektory). Isofixová základna zvyšuje bezpečnost a usnadňuje manipulaci s autosedačkami. Bohužel automobily mají většinou pouze dva isofixové body (tedy na dvou sedadlech), a tak by nastal problém s umístěním jednoho z novorozenců na přední sedadlo a zároveň na zadních sedadlech by způsobily dvě isofixové základny zhoršenou dostupnost prostředního sedadla. Pro 2,5 leté dítě bych doporučila autosedačku Britax Römer King II (pokud není možné používat Isofix), která Vám poslouží do cca 4let, respektive 18kg váhy dítěte. Pokud byste automobil měnili, pak bych volila autosedačku Britax Römer Dualfix s Isofixem. Pokud byste měla jakékoli doplňující dotazy, rádi Vám s nimi pomůžeme :) Moc děkuji a přeji úspěšný výběr Katka - Ktery.cz
Napsat komentář
Máte s nějakým výrobkem zkušenosti? Chcete se na něco zeptat? Napište nám komentář.